Autostrada Unirii, la Iași: Când asfaltul costă cât aurul, iar explicațiile lipsesc

Autostrada Unirii, la Iași: Când asfaltul costă cât aurul, iar explicațiile lipsesc

Stadiul actualizat al lucrărilor la Autostrada A8 – proiectul mult-așteptat care ar trebui să lege Ardealul de Moldova și, mai departe, de Republica Moldova prin podul de la Ungheni, nu oferă prea multe motive de optimism.

Doar două dintre cele 13 tronsoane ale autostrăzii A8 au intrat efectiv în faza de execuție – Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și Vânători-Neamț – Moțca (30 km). Restul tronsoanelor se află fie în stadiu de proiectare, fie în diverse etape ale procesului de licitație, unele blocate de contestații sau fără ordin de începere emis.

Autostrada Unirii (A8), visul milenar al Moldovei de a fi conectată rutier la vestul țării și la Europa, continuă să existe mai mult pe hârtie și în declarații politice decât pe teren. Cu toate că autoritățile centrale și locale oferă asigurări periodice privind avansarea lucrărilor, o analiză detaliată a stadiului fiecărui tronson dezvăluie o realitate mult mai lentă și costisitoare decât promisiunile.

Din păcate, nici cele două tronsoane care au efectiv lucrări de execuție în teren nu au o evoluție „în grafic”.

Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) are doar 7% progres execuție (verificat și confirmat oficial) și termen de finalizare mai 2027. Constructorul lucrării – firma Nurol, din Turcia, va încasa pentru această lucrare 500 milioane de euro.

Cel de-al doilea tronson aflat în execuție Vânători-Neamț – Moțca (30 km) are un progress al execuției de 15%, deși lucrările au început în urmă cu doar cinci luni. Constructorul – firma UMB, are termen de finalizare februarie 2027 și va încasa, în total, 300 milioane de euro.

Ca o caracteristică generală a celor două loturi, ritmul lucrărilor pare din ce în ce mai lent, iar interesul constructorilor pare a se diminua cu fiecare zi care se scurge.

Lotul Lețcani - DN 24 Iași devine unul dintre cele mai scumpe din istoria lucrărilor de infrastructură rutieră din România – 1 miliard de euro, ceea ce reprezintă 56,49 milioane euro pentru fiecare dintre cei 17,7 km de autostradă!

În rest, majoritatea tronsoanelor Autostrăzii Unirii sunt încă în etapele de licitație, contestații sau proiectare.

Pe teritoriul județului Iași, niciun tronson nu a depășit faza de licitație sau proiectare. Șase tronsoane din zona Iași – Lețcani – Ungheni sunt încă în faza de licitație sau așteaptă desemnarea constructorului.

De exemplu, Moțca – Târgu Frumos (27 km) se află în licitație de proiectare și execuție, data limită de declarare a câștigătorului fiind 29 septembrie 2025. Are un cost estimate de 1,2 miliarde de euro și un termen teoretic de finalizare care merge către finalul anului 2029, începutul lui 2030.

Târgu Frumos - Lețcani (28,6 km) e blocat în faza „licitație de proiectare și execuție”.  Deși s-a convertit într-unul dintre cele mai importante tronsoane din sectorul ieșean al A8, deoarece presupune finalizarea centurii ocolitoare a orașului Podu Iloaiei, tronsonul va fi greu de terminat la dat stabilită (2029-2030), din pricina prețului uriaș estimat – 1,1 miliarde euro princi În licitație de proiectare și execuție. Deocamdată, se așteaptă stabilirea câștigătorului, pe 24 septembrie.

În licitație de proiectare și execuție se află și lotul Lețcani - DN 24 Iași (17,7 km), unul dintre cele mai scumpe din istoria lucrărilor de infrastructură rutieră din România – 1 miliard de euro, ceea ce reprezintă 56,49 milioane euro/km! Data limită pentru depunerea ofertelor este 25 august, iar, în teorie, finalizarea este stabilită în perioada 2031-2032 – cu 10 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.

Către capătul autostrăzii, tronsonul DN24 Iași – Golăiești (12,7 km) are un cost estimat de 800 milioane euro și un termen de finalizare tot mai greu de atins: 2032-2032.

Practic, doar 2,7 km din Autostrada Unirii - Pod Ungheni, sunt estimați a fi gata până în 2030. Restul riscă întârzieri majore, având în vedere parcursul birocratic anevoios.

Comparând valorile estimate, se remarcă unele costuri medii de peste 35 milioane euro/km în zona Iașului, în condiții de relief de șes. În contrast, tronsoanele montane (ex: Ditrău – Grințieș – Pipirig) au costuri similare sau chiar mai mici pe km, în ciuda complexității terenului.

 

Spre comparație, în Franța sau Spania, autostrăzile construite în zone plate costă între 5 și 10 milioane euro/km. În România, dealurile blânde ale Iașului par mai costisitoare!

 

Aceste discrepanțe ridică semne de întrebare cu privire la modul de fundamentare a devizelor și transparența procedurilor de achiziții publice.

Dar unde se duc banii? Aceasta e întrebarea-cheie. De ce autostrăzi construite pe teren agricol, fără obstacole naturale majore, au costuri comparabile cu lucrările inginerești de mare complexitate?

Lipsa transparenței documentațiilor detaliate și a analizelor de cost duce la o singură concluzie: suntem împrejurul unei forme mascate de risipă sau supraevaluare intenționată.

Oficialii invocă motive vagi: „scumpirea materialelor”, „necesitatea exproprierilor”, „proiecte ambițioase”. Dar nu oferă cifre defalcate, nu publică devizele de lucrări, nu explică de ce o zonă cu relief ușor costă cât o autostradă suspendată.

Apoi, chiar dacă CNAIR oferă termene clare pentru proiectare și execuție (de exemplu, 10 luni + 36 luni), în practică, emiterea ordinelor de începere este amânată frecvent. Apoi, contestațiile blochează procesele luni întregi, iar problemele de avizare, relocare de utilități și exproprieri încă nu sunt soluționate în unele tronsoane.

Prin urmare, termenele anunțate pentru 2031-2032 sunt mai degrabă optimiste decât realiste. Așa se face că Autostrada A8, promovată drept „Autostrada Unirii”, rămâne un puzzle neterminat.

Unul dintre ingineri implicți în proiect susține chiar că A8 nu va fi finalizată nici în 2035! „Dacă nu se schimbă nimic în ritmul birocratic și în abordarea ministerului, este puțin probabil ca întreaga autostradă să fie completă până în 2035”, spune acesta.

Cetățenii Moldovei și investitorii locali continuă să aștepte o autostradă care, deși a fost promisă electoral de peste un deceniu, pare în continuare o țintă îndepărtată.

Autostrada A8 este vitală pentru dezvoltarea Moldovei. Dar dacă va fi construită în acest ritm și la aceste prețuri, va fi cea mai scumpă rețea rutieră din Europa de Est.

Fără transparență și răspundere, nu vom avea nici eficiență, nici încredere. Doar o infrastructură aurită, plătită din buzunarul public.

Daniel BACIU

 

 Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!

Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.

Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.

Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul

⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.