Gestul care le poate aduce pasagerilor costuri uriașe în timpul zborurilor - Avertismentul ANCOM

Gestul care le poate aduce pasagerilor costuri uriașe în timpul zborurilor - Avertismentul ANCOM

 Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) avertizează pasagerii care călătoresc cu avionul sau pe mare că își pot vedea factura de telefon explodând, dacă nu își pun dispozitivul pe „mod avion”. Conectarea automată a telefonului la rețelele mobile non-terestre, cum sunt cele prin satelit, poate genera costuri de zeci sau chiar sute de euro – chiar și pentru o utilizare scurtă.

 

Aceste rețele, disponibile la bordul aeronavelor și navelor maritime, nu sunt reglementate de legislația europeană privind roamingul. Prin urmare, normele „Roam like at home”, care permit folosirea telefonului în alte țări din Spațiul Economic European fără costuri suplimentare, nu se aplică atunci când telefonul se conectează la o rețea non-terestră.

„Este important ca utilizatorii să înțeleagă că rețelele non-terestre, cum sunt cele prin satelit disponibile în avion sau pe nave, nu intră sub incidența tarifelor reglementate în UE”, transmite ANCOM.

Telefoanele mobile pot comuta automat pe o rețea satelitară disponibilă la bord, în funcție de setările de roaming, fără ca utilizatorul să-și dea seama. O simplă conexiune pentru trimiterea unui mesaj, accesarea unui e-mail sau actualizarea unei aplicații poate atrage costuri semnificative.

Pentru a evita astfel de situații, specialiștii recomandă: Activarea „Modului Avion” pe toată durata zborului sau călătoriei maritime; Dezactivarea roamingului de date din setările telefonului; Dezactivarea roamingului prin satelit, dacă operatorul oferă această opțiune. Chiar și în aceste condiții, operatorii de telefonie mobilă au obligația legală să trimită un SMS de avertizare imediat ce telefonul se conectează la o rețea non-terestră, cu detalii clare privind tarifele aplicate. În plus, la atingerea unor plafoane financiare de 50 și 100 de euro (fără TVA), utilizatorul trebuie notificat și întrebat dacă dorește continuarea furnizării serviciilor.

 

Ce faci dacă ai fost taxat nejustificat?

 

Dacă un utilizator consideră că a fost tarifat incorect, ANCOM recomandă: Să contacteze întâi operatorul de telefonie pentru clarificări și eventuale corecții ale facturii; Dacă problema nu se rezolvă, să depună o plângere la ANCOM, care poate investiga și sancționa eventualele abateri.

 

 Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!

Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.

Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.

Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul

⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.