Cel mai dificil lot al Autostrăzii A8, adjudecat de Umbrărescu

Cel mai dificil lot al Autostrăzii A8, adjudecat de Umbrărescu

* lotul 2B Grințieș – Pipirig, cu o lungime de 31,5 kilometri, prevede construcția a 16 tuneluri, dintre care cel mai lung va măsura 940 de metri, dar și 60 de poduri și viaducte, inclusiv două structuri ce depășesc 1.000 de metri în lungime * cel mai impunător va fi podul peste râul Bistrița, care va măsura 1.275 de metri * aproape 70% din lungimea totală a lotului va fi alcătuită din tuneluri și pasaje

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a desemnat vineri câștigătorul contractului pentru proiectarea și execuția celui mai dificil tronson al Autostrăzii Unirii (A8), lotul 2B Grințieș – Pipirig, cu o lungime de 31,5 kilometri. Contractul a fost atribuit unei asocieri conduse de grupul românesc UMB, într-un consorțiu alături de firmele SA&PE Construct, Euro-Asfalt (Bosnia-Herțegovina) și Tehnostrade.

Valoarea ofertei câștigătoare este de 5,97 miliarde lei fără TVA (aproximativ 1,2 miliarde de euro, cu TVA inclus), ceea ce situează costul per kilometru în jurul valorii de 38 milioane euro, un record justificat de complexitatea tehnică și topografică a zonei montane traversate.

Tuneluri, viaducte și milioane de metri cubi excavați

Proiectul prevede construcția a 16 tuneluri, dintre care cel mai lung va măsura 940 de metri, dar și 60 de poduri și viaducte, inclusiv două structuri ce depășesc 1.000 de metri în lungime. Cel mai impunător va fi podul peste râul Bistrița, care va măsura 1.275 de metri.

Potrivit datelor transmise de CNIR, aproape 70% din lungimea totală a lotului va fi alcătuită din tuneluri și pasaje. De asemenea, lucrările implică excavații de proporții: peste 12,7 milioane de metri cubi de pământ și rocă vor fi dislocate. Surplusul de material va putea fi utilizat gratuit de autoritățile locale sau alte instituții publice.

Lotul 2B include un nod rutier în apropierea localității Tulgheș (comuna Grințieș) și va asigura conexiunea cu loturile vecine: 2A spre vest și 2C spre est. Această porțiune este considerată esențială pentru asigurarea funcționalității independente a întregii secțiuni montane a autostrăzii A8.

„Odată cu desemnarea constructorului pe cel mai dificil lot al Autostrăzii Unirii se finalizează o etapă foarte importantă: atribuirea contractelor pentru întreaga secțiune montană. Este o dovadă a angajamentului CNIR de a livra infrastructură modernă și durabilă”, a declarat Gabriel Budescu, directorul general al CNIR.

O luptă în doi: România și Turcia

În martie 2025, CNIR anunțase primirea a două oferte pentru lotul Grințieș – Pipirig. Cea desemnată câștigătoare a fost depusă de asocierea condusă de firme românești și bosniace, în timp ce cealaltă a venit din partea unui consorțiu turc, format din Mapa Insaat și Gunal Insaat.

 

Dacă în următoarele zece zile nu vor fi depuse contestații, contractul urmează să fie semnat, iar lucrările ar putea începe în cursul anului 2026. Termenul standard de execuție este de 48 de luni (12 luni pentru proiectare și 36 pentru execuție), însă constructorul român UMB are un istoric de livrări înainte de termen pe alte proiecte similare.

Ultimul pas spre cucerirea Carpaților

Prin atribuirea acestui contract, întreaga secțiune de munte a Autostrăzii A8 a fost acoperită contractual, ceea ce înseamnă că una dintre cele mai dificile porțiuni de infrastructură din România se apropie, în sfârșit, de realizare. Cu acest pas, legătura rutieră de mare viteză între Moldova și Transilvania intră într-o fază ireversibilă. Daniel BACIU

 Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!

Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.

Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.

Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul

⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.