Iașul ar putea rata și în 2026 inaugurarea primilor kilometri de autostradă
* lotul 3 Mircești – Pașcani, de 28 km, demarat în 2023, ar putea fi dat în folosință, în cel mai optimist scenariu, la finalul anului viitor * doar 60 de kilometri din Autostrada A7 între Focșani și Bacău vor fi gata în acest an * lucrările pe tronsoanele executate de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL avansează inegal, iar termenul din PNRR – august 2026 – rămâne un obiectiv ambițios
La începutul anului 2025, România părea că va accelera într-un ritm fără precedent pe autostrăzile dezvoltării. Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) promiteau peste 280 de kilometri de drumuri rapide, cu o Autostradă a Moldovei deschisă „dintr-o bucată” de la Buzău la Pașcani.
Șapte luni mai târziu, promisiunile au fost tăiate cu bisturiul austerității și al neputinței administrative: România va livra în 2025 doar 150–160 km de autostrăzi și drumuri expres, iar pe o parte dintre aceștia nu se va putea circula efectiv din lipsa conexiunilor la rețea.
Este încă o lecție dureroasă despre decalajul dintre anunț și realitate, între optimismul de campanie și ritmul lent, sinuos, al lucrului pe șantierele mari.
Mobilizare insuficientă pe Autostrada Moldovei A7
În toamna acestui an, șoferii vor putea circula, cel mai probabil, pe doar 60 din cei 96 de kilometri ai Autostrăzii A7 dintre Focșani și Bacău. Segmentul cu șanse reale de inaugurare este Tișița – Răcăciuni, aflat într-un stadiu fizic de execuție de peste 55%. Restul tronsoanelor se confruntă cu întârzieri, în special din cauza lucrărilor complexe de artă – poduri, viaducte și pasaje – unde mobilizarea este încă insuficientă.
Într-un scenariu optimist, ar putea fi dați în circulație și alți 15 km între Focșani și Tișița, dacă antreprenorul general, UMB, va reuși să recupereze o parte din decalajele acumulate în șantier. În schimb, lotul 3 Răcăciuni – Bacău Sud (21,5 km) iese din calculele pentru acest an, având un progres fizic estimat la doar 35%.
Toate cele șase tronsoane dintre Focșani și Pașcani au fost contractate la finalul anului 2022 și începutul lui 2023. Contractele au o durată de 30 de luni de execuție, fără perioadă de proiectare.
Primele ordine de începere au fost emise în martie 2023 pe secțiunea Focșani – Domnești. Restul au urmat în prima săptămână din mai 2023.
Termenele oficiale de finalizare sunt septembrie 2025 pentru primul lot de la Focșani, noiembrie 2025 pentru celelalte cinci. Însă stadiile fizice raportate recent indică un progres neuniform: Focșani – Răcăciuni: 55%, Răcăciuni – Bacău: 35%, Bacău – Pașcani (toate 3 loturi): 33%, în medie.
UMB, compania românească implicată în toate cele șase contracte, impresionează prin mobilizarea de utilaje și personal. Pe tronsoanele unde s-a putut lucra fără constrângeri tehnice, ritmul este susținut.
La final de 2025, este de așteptat ca terasamentele să fie aproape finalizate, cu straturi de balast stabilizat și chiar asfalt așternut pe mari porțiuni.
În schimb, structurile rămân punctul critic. Proiectul cuprinde zeci de poduri și viaducte, unele mai lungi de 1 kilometru, dar și pasaje supraterane peste autostradă. Echipele de fierari-betoniști și specialiști în structuri sunt deja suprasolicitate, mai ales că UMB trebuie să finalizeze în paralel și lucrări pe A0, A1, A3, dar și să înceapă lucrări majore pe Autostrada A8 în Moldova.
O veste bună este că, pe măsură ce finalizează alte proiecte, UMB va putea regrupa forțe în 2026 pentru restul de aproximativ 115 km dintre Focșani și Pașcani. Scopul rămâne acela de a respecta termenul-limită din PNRR: august 2026, dată până la care întreaga Autostradă A7 trebuie să fie deschisă.
În ciuda provocărilor, autoritățile și constructorul păstrează ca obiectiv finalizarea integrală a tronsonului Focșani – Pașcani (174 km) până în august 2026, termenul-limită impus prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Dacă lucrările vor fi accelerate în 2026, este posibil ca cei aproximativ 115 km rămași să fie finalizați și deschiși circulației, astfel încât Autostrada Moldovei A7 să fie completă de la Ploiești până la Pașcani, oferind prima arteră rutieră modernă între Moldova și restul țării. Daniel BACIU
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!
Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.
Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.
Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul
⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.