Autostrăzile Moldovei, acuzate că alimentează deficitul! Grindeanu insistă: „Șantierele trebuie să continue!”

Autostrăzile Moldovei, acuzate că alimentează deficitul! Grindeanu insistă: „Șantierele trebuie să continue!”

 

Lucrările de construcție ale autostrăzilor A7 (Ploiești – Pașcani) și A8 (Târgu Mureș – Iași – Ungheni), esențiale pentru conectivitatea Moldovei cu restul țării și a Uniunii Europene, nu sunt în pericol de a fi oprite complet, însă ar putea suferi întârzieri în contextul actualei presiuni bugetare. Aceasta este concluzia specialiștilor în infrastructură, în contextul în care mai mulți antreprenori au atras atenția asupra instabilității economice, scăderii cererii și dificultăților în lanțul de aprovizionare, potrivit unui sondaj recent realizat de Consiliul Național al IMM-urilor din România.

România are în execuție aproximativ 800 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, o premieră istorică pentru infrastructura națională. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că această intensificare a investițiilor publice reprezintă una dintre principalele cauze ale creșterii deficitului bugetar, dar avertizează că nu este momentul pentru stoparea lucrărilor. „În acest moment, România are un nivel al investițiilor în infrastructură de aproape 8% din PIB. Este, fără îndoială, un efort bugetar major, dar necesar. Dacă vrem să recuperăm anii pierduți, nu putem vorbi despre reducerea cheltuielilor tocmai aici”, a declarat Grindeanu, joi, într-o conferință de presă.

Un nou contract, de 2,98 miliarde lei, pentru Autostrada A8

Cu această ocazie, ministrul a anunțat semnarea contractului pentru proiectarea și execuția tronsonului Miercurea Nirajului – Sărățeni din cadrul Autostrăzii Unirii (A8). Lucrarea va fi realizată de asocierea româno-turcă Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Infravis SRL, în termen de 30 de luni, dintre care șase luni sunt alocate proiectării.

Valoarea contractului se ridică la 2,98 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată prin Programul Transport (PT). Lotul de 23,4 km include două tuneluri bidirecționale, 36 de structuri și două ecoducte. „Este ultimul din cele patru contracte necesare construcției a 97 km din tronsonul montan al A8. Compania Ozaltin a demonstrat seriozitate și în alte proiecte din România, inclusiv pe DEx Craiova – Pitești”, a declarat directorul general CNAIR, Cristian Pistol.

Deocamdată, nu sunt întârzieri la plăți sau salarii

Ministrul Transporturilor a ținut să sublinieze că toate obligațiile financiare față de constructori sunt respectate la timp. „Nu avem nicio factură în întârziere. Plățile sunt făcute în termen, iar salariile celor care muncesc pe șantiere sunt achitate la zi”, a precizat Grindeanu.

Autostrada Unirii va conecta Târgu Mureș de Iași și Ungheni, făcând legătura între România și Republica Moldova. În luna aprilie a început și construcția podului peste Prut de la Ungheni, care va completa infrastructura transfrontalieră. În paralel, CNAIR gestionează și lucrările la Autostrada A7 (Ploiești – Pașcani), care va fi legată de A8 printr-un nod rutier în zona Pașcani. „Pas cu pas, semnăm contracte pentru toate loturile din A8. Sperăm ca toate să intre cât mai repede în execuție”, a adăugat ministrul.

Cu toate că România traversează o perioadă economică dificilă, autostrăzile Moldovei rămân o prioritate națională. Deși nu se întrevede o oprire totală a lucrărilor, încetinirea lor este posibilă, iar autoritățile trebuie să gestioneze cu prudență presiunile bugetare fără a sacrifica proiectele esențiale pentru dezvoltarea pe termen lung.

România se confruntă cu un deficit bugetar ridicat, dar Grindeanu subliniază că nu investițiile sunt de vină, ci cheltuielile structurale necontrolate din alte zone ale bugetului. „Când am preluat Ministerul Transporturilor, bugetul era de 14 miliarde lei. Azi este de peste 42 de miliarde. Este o creștere firească, având în vedere nevoia de recuperare a decalajelor de infrastructură”, a explicat el.

Ministrul a comparat situația actuală cu anul 2020, când deficitul a crescut abrupt, ajungând la peste 9% din PIB, în ciuda lipsei de investiții majore.

Autostrada Unirii (A8) este unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură ale României, menit să asigure o legătură rapidă între vestul și estul țării, respectiv între Uniunea Europeană și Republica Moldova. Lucrările în derulare ar putea marca un punct de cotitură în modernizarea rețelei rutiere naționale. Daniel BACIU

 

 Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!

Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.

Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.

Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul

⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.