Ultimele tronsoane ale Autostrăzii Unirii intră în licitație. Start pentru Letcani–Ungheni, proiectul care schimbă fața Iașului

Ultimele tronsoane ale Autostrăzii Unirii intră în licitație. Start pentru Letcani–Ungheni, proiectul care schimbă fața Iașului

 

Iașul face pasul decisiv către o conectare reală cu vestul țării și cu Europa, odată cu lansarea oficială a licitațiilor pentru ultimele tronsoane din mult-așteptata Autostradă a Unirii (A8). Compania Națională de Investiții Rutiere a transmis spre publicare în SEAP documentația pentru contractele de proiectare și execuție a celor trei segmente finale dintre Letcani și granița de la Ungheni. Vorbim, practic, de finalizarea porțiunii estice a A8, care va lega direct Iașul de Târgu Mureș și, implicit, de rețeaua europeană de autostrăzi.

Este pentru prima dată când autoritățile centrale și locale par să fie pe aceeași lungime de undă în privința acestui proiect strategic. Tronsoanele 3, 4 și 5 – cu o lungime totală de peste 33 de kilometri – au deja termene clare pentru depunerea ofertelor: 25 august pentru tronsonul Letcani–DN24 (Iași), 1 septembrie pentru segmentul până la Golăiești, iar 28 iulie pentru ultimii kilometri până la Vama Ungheni, acolo unde va fi construit și un pod peste Prut.

Valoarea totală a acestor contracte se ridică la peste 9,5 miliarde de lei, sumă susținută atât din fonduri europene nerambursabile (prin Programul Transport 2021–2027), cât și din fonduri de la Bugetul de Stat. Pentru tronsonul 3, de 17,7 kilometri, costul estimat este de 5,2 miliarde lei. Tronsonul 4, care leagă DN24 de Golăiești, măsoară 12,7 kilometri și are o valoare de 4,1 miliarde lei. În schimb, tronsonul 5, cel care face legătura directă cu punctul de frontieră Ungheni și viitorul pod peste Prut, are o lungime de doar 2,77 kilometri, dar presupune o investiție majoră de 267 milioane lei, fiind un segment strategic pentru conexiunea internațională.

Durata estimată pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 3 și 4 este de 46 de luni (din care 10 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție), în timp ce tronsonul 5 va fi realizat în 18 luni.

Potrivit președintelui Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, „vorbim de ultimele trei tronsoane care întregesc Autostrada Unirii. Cel mai mare proiect de infrastructură pentru județul Iași și întreaga regiune de Nord-Est se va înfăptui”.

Importanța acestor licitații nu este doar simbolică, ci și extrem de practică. Autostrada A8 este văzută de specialiști drept o coloană vertebrală a mobilității est-vest în România. Finalizarea ei va reduce drastic timpul de deplasare între Iași și vestul țării, va atrage investiții majore în zona metropolitană și va scoate Moldova din izolare logistică.

Mai mult, segmentul de la Ungheni va permite, în sfârșit, o legătură rutieră modernă între România și Republica Moldova, prin noul pod peste Prut. Nu este vorba doar de kilometri de autostradă, ci de o reconectare geopolitică și economică, un semnal puternic pentru dezvoltarea durabilă și pentru coeziunea regională.

Dan DIMA

 Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!

Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.

Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.

Intra pe canalul nostru oficial: Ziarul Evenimentul

⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.